EB, Balatonfüred 1995
Béresi Zsolt egész évben erre készült. Az idén minden nagy versenyt ő rendezett. Kitűnő formában volt, tudta, nem hibázhat. A balatonfüredi edzőtábor különösebb megerőltetés nélkül megbirkózott a feladattal. Erdélyi István és csapata készséges és barátságos volt, nem ismertek lehetetlent.
Vidám kis csapatunk átlagsúlya ütötte a mázsát, annak ellenére, hogy Kávássy doktor és Gábor Curtis alulról közelít a nyolcvanhoz. Mégis mindenki azt gondolta, gyenge szélben lehetnek igazi esélyeink. A legutóbbi két olimpián részt vett versenyzőnk, Székely és Szilvássy nincsenek csúcsformában. Hajdu Balázs előző heti negyedik helye a felnőtt mezőnyben semmilyen jövendölésre nem jogosít. A jelenlegi legjobb magyar az elmúlt három bajnokság győztese, Litkey Farkas. Rá szegeződik minden tekintet, tőle várja mindenki „az eredményt”. Mennyire reálisak az elvárások? Fundák György szerint a harminc és az ötven közé. A sörsátorban másról beszélnek, mást szeretnének hallani. Litkeyt nem lehet szóra bírni, csendben készül. Új hajója van, Belliczay Pétertől kapta kölcsön. Egy igazi Pata-hajó, a jobbik fajtából. Új, gyors, feszes és szép. Itt van a családja, pszichiáter felesége és egyéves kisfia, Zsombi.
A hetvenöt fős mezőnyből több mint tízen nyertek már érmet világversenyen. Itt van az olimpiai bajnok spanyol Van Der Ploeg, az idei világbajnok osztrák Spitzauer és a nyolcvanas évek legnagyobb finnese, a dán Lasse Hjortnaes. A legidősebb résztvevő, Jörgen Lindhadtsen ötvenéves, nyolcvanötben még második volt az Európa-bajnokságon.
Az első futamban elfordul a szél, majd teljesen leáll, mindez a befutó felénél, így a futamot lelövik. Második rajt délután, délnyugati 1-2-es, az első raumban egészen legyengül szél, már úgy tűnik, ennek is vége, de aztán meggondolja magát és újra frissül. Első a francia Presti világ- és Európa-bajnok, második a spanyol Van Der Ploeg, harmadik a belga Godefroid, a legjobb magyar a 24. Szilvássy lett, Litkey Farkas a 34., míg Székely a 35. Kezdetnek nem rossz, de nem is jó.
Második futam, 1–2-es keleti szél. Ideges a mezőny, többször kell ismételni a rajtot. Mint tudjuk, keleti szél esetén balra kell menni. Az alig gurtnis szélben Litkey és Székely érnek föl a bójához legjobban a magyarok közül. A hatodik és a tizedik helyre. A ’94-es világbajnok Loof hatalmas előnnyel vezet. A két raumszakaszon mindkét magyar visszaesik. A második cirkálószakaszban viszont megtartják helyüket, sőt Hajdu is megközelíti az első húszat. A befutóig nem sok minden változik, Loof nyer, második a spanyol, harmadik a francia Presti. Litkey kitűnő vitorlázással bejön a kilencedik helyre. Hajdu Balázs a befutóban sokat följön: 16. Székely visszaesik a 21. helyre. Ez már valami, ezt kéne folytatni.
Harmadik futam délután, ráindítással. Gyanús, hogy még mindig ugyanaz a szél fúj.
A szokásos visszalövések után elmegy a mezőny, majd egy perc múlva harminc fokot elforog a szél délre. A magyarok egész jól megússzák a dolgot. Bisztray és Szilvássy magasan elöl a jobb oldalon, Litkey a jobb oldal alján, de még jó pozícióban van, Hajdu egy kicsit lejjebb, de ha visszaforog – amire ilyenkor jó az esély –, még előre kerülhet. Kezd lepörögni a szél, Szilvássy nem bírja, és feljebb áll. Ez végzetes, a szél tovább fordul lefelé, azoknak lesz jó akik végig húzták a jobb csapást és az elején is a jobb oldalon voltak. Hál’ Isten, Farkasnak és Balázsnak jók az idegei. Két görög versenyző vezet, Litkey a hatodik, Hajdu a nyolcadik. Második kreutzban módosítanak dél felé. Érdekes módon a már elfordult és valamennyire stabilizálódott pályának ismét a bal oldala lesz a jó. Ezt sokan nem érzik. Balázs lemarad. Litkey, aki sokkal rutinosabb, nem kockáztat, de ő is veszít két helyet. Székely feljön az első húszba. A két görög az első kettő, Farkas a 11. Székely Tonyó 20., Balázs 26. Kezd alakulni. Litkey ezzel feljön a 12. helyre összetettben. Ha kitart a gyenge szél, akár a tízbe is kerülhet.
A szél annyira kitart, hogy nem is fúj, egy nap pihenő. Hatalmas ping-pongcsaták, nagy beszélgetések, de azért mindenki feszült egy kicsit. Másnap aztán elszállnak a reményeink. Bömbölő hatos-hetes északira ébredünk. Két futam, Litkey mindkétszer jól tartja magát az első kreutzban, sőt a másodikban hatodikként ér a bójához. De nincs edzésben, és ez megbosszulja magát: 28. és 23. hely. Ezzel összettben visszacsúszik a huszadik helyre. A magyarok közül Majthényi Zsombi eredménye még elfogadható: 37. és 39. A többiek katasztrofálisan szerepelnek. A negyedik futamot a német Fellman nyeri az ötödiket a francia Rohart.
Az utolsó nap közepes nyugati széllel indul. Litkey a jobbközepet húzza, és húsz körül ér a bójához. Raumban megtartja a helyét, úgy látszik, itt már nincs sebességgondja. A második kreutzban aztán gyönyörűen vitorlázva feljön a 11. helyre. A befutóban még megfog egy hajót, így a tizedik. Szilvássy 33., Kertész 44., Jose Maria nyeri a futamot. Innen már csak elveszítheti az Eb-t.
A hetedik futam előtt Litkey a 18-dik. Ha jól megy, még mindig a tíz körül végezhet. Ugyanaz a nyugati szél fúj, mint délelőtt, talán egy kicsit gyengül. Ilyenkor délután, itt Füreden, leszegett fejjel jobbra kell menni. Ezt minden valamirevaló magyar vitorlázó tudja. Litkey is. Hogy mégis miért ment jó, luv rajtból keresztbe a mezőnynek, érthetetlen. 26-nak ért a bójához, végül 18. lett. Összetettben is. A futamot a svéd Loof nyeri, a második az a Michael Maier, aki 8 ponttal volt lemaradva Litkey mögött eddig, így 13. lett.
A spanyol Van Der Ploeg nyeri az Eb-t, második a svéd Fredric Loof, harmadik a francia Presti. Nincs meglepetés, ez a papírforma. Talán mégis egy icipici csodánk azért nekünk is van. Az a Litkey Farkas, aki ebben az évben összesen három hetet ült Finn dingiben, az utolsó futamig a közvetlen élmezőnyt ostromolva lett 18. Ezel elkezdte a felkészülést az 1996-os atlantai olimpiára.
P.E.
Eredmények:
1. Jose Maria Van Der Ploeg, spanyol
2. Fredric Loof, svéd
3. Philippe Presti, francia
4. Hans Spitzauer, osztrák
5. Lasse Hjortnaes, dán
6. Xavier Rohart, francia
18. Litkey Farkas, magyar
38. Székely Antal
44. Hajdu Balázs
48. Szilvássy Attila
51. Kertész Gábor
53. Majthényi Zsombor
61. Bisztray Frigyes
Hajó Magazin
Vélemény, hozzászólás?
Hozzászólás küldéséhez be kell jelentkezni.