PATA – Antal Gábor
Antal Gábor – alias Pata – különleges, egyedi alakja a magyar vitorlás életnek. Ahogy a ma aktív magyar hajóépítő mesterek közül sokan, ő is célratörő versenyzőként kezdett hajó javítással, majd építéssel foglalkozni. Azért, hogy jobb minőségű, versenyképesebb felszereléshez jusson.
1954-ben született. A hetvenes, nyolcvanas években válogatott versenyző volt, a magyar olimpiai Finn mezőny eliismert alakja. Első Finn dingijét 1986-ban építette, és azzal svájci bajnokságot nyert. Mivel ezt a hajót ott a verseny után megvették tőle, újat épített magának, és egyre komolyabban kezdett foglalkozni a hajóépítéssel.
A Bánki Donát Műszaki Főiskola és egy edzőképző tanfolyam elvégzése után a maga elé tűzött céloktól hajtva önmagát képezte nemzetközi szinten is elismert hajóépítővé. 1989-ben Josef Steinmayer svájci hajóépítő műhelyében dolgozva ismerkedett meg a kishajó építésben használatos legmodernebb technológiákkal.
Cégét egyéni vállalkozóként 1990-ben alapította, és egy garázsban kezdte tevékenységét. A műhely és termékeinek neve gyerekkorában ráragadt becenevéből származik. Klubtársai nevezték el Lópatának, ami az évek során Patává egyszerűsödött.
A Pata Finneket egyre jobb minőségben gyártotta. Új-Zélandról vásárolt karbonszálerősítésű műanyag árboc készítő technológiát.
A Pata Finnekkel versenyzők az elmúlt két évtizedben világ- és Európa-bajnoki helyezéseket, három Masters világbajnoki címet nyertek. Karbonárbocával a horvát Ivan Kljakovic Gaspic Európa-bajnok lett 2009-ben és 2010-ben. A tőle vásárolt építősablonokban és technológiával megindult a Finn dingi építés Brazíliában és Dél-Afrikában is.
2011-ben egy Marseille közeli francia hajógyár, a modern műanyag kompozit építésben élenjáró H2X felkérte, hogy embereivel vákuum infúziós technológiával tengeri hajókat építsen Franciaországban. Az első Pata Marine által épített darab a 34 méteres André Malraux óceánkutató hajó volt. Azóta Antal Gábor embereivel számos nagy hajót épített La Ciotatban. Haditengerészeti vontatót, kikötői pilothajót, utasszállító katamaránt, búvár kiszolgálóhajót, és 2013-14-ben egy még nagyobb, 43 méteres óceánkutató hajót.
Mindemellett a vitorlás építésben sem tétlenkedik: Amellett, hogy Budapesten továbbra is épülnek a Pata Finnek és árbocok, a H2X gyárban a Pata Marine végezte 2012-ben a világ leggyorsabb óceáni vitorlása a „Hydroptére” átépítését és felújítását. 2013 év végén angol felkérésre (látva a megbízható minőséget) a műhely a már klasszikusnak számító, ám itthon még nem ismert IC-t (International Canoe) kezdte el egy új projekt részeként gyártani. 2014-ben pedig neves francia tervezőkkel együttműködve (Sam Manuard, Franck de Rivoyre) speciális hi-tech A-Cat versenyvitorlás gyártásába kezdett.
Vélemény, hozzászólás?
Hozzászólás küldéséhez be kell jelentkezni.