Cannes 2014
A versenyt megelőző hét csütörtökön érkeztünk Cigivel Cannesba, majd meglátogattuk Patát a 160 km-re fekvő La Ciotatban.
Én még nem voltam ekkora hajóépítő hangárban, pedig voltam már pár helyen… A munkások az egyik végéből a másikba bringával közlekednek és nem azért, mert nagyon szeretnek biciklizni…
Hatalmas hajók épülnek kompozit anyagokból, a Patától már megszokott kiváló minőségben és többnyire magyar műanyagos munkásokkal. A hangárnál van rögtön az iroda is, ahol egy elég komoly csapat végzi a tervező munkát, szóval elég profi munka.
Megnéztük a közeli kikötőt, ahol nagyobbnál nagyobb vitorlás és motoros jachtok voltak. J-yachtok, óceán-átkelő kétárbocos és mindenféle versenygép. A J-yachtoknak a bummja akkora volt, hogy hajónak is elment volna… Elképesztő méretek, érdemes megnézni és megcsodálni, ha a közelben jár az ember, megéri.
Pénteken kicsit esős idő volt, de fújt a szél, voltunk edzeni majdnem 3 órát. Az új árbocom jól szuperált, az ukránnal egész jól tudtam tartani a lépést a hullámokban. Bőszélben kicsit lemaradtam, de ott inkább a technikámmal volt baj, még vissza kell szokni, október közepe óta nem ültem finnben…
Szombaton zuhogott az eső eléggé durván és semmi szél nem volt, míg vasárnap a szél fújt 30 csomó körül, így az edzést szezon elején nem annyira erőltettük.
Hétfőre kicsit borús maradt az idő, néha esett is kicsit. Felméréssel kezdtük a napot, ami nem ment túl gyorsan, mert a franciák nem kapkodtak… Délután sikerült csak a vitorlákat lepecsételtetni és a hajóban is megnézték, hogy megvannak-e a felmérési könyvben leírt ólmok. 2 után mentünk ki, egész jó szél volt és jót tudtunk edzeni, ismét 3-mal növeltük az idei vitorlázott órák számát.
Kedden kezdődött a verseny, 2-re volt kiírva a rajt és időben el is indultunk, mert fújt némi dél-délnyugati szél és szikrázó napsütés, némi swell. Amire kirakták a pályát és mehettünk volna, elfordult a szél nyugatira és abban újra kellett kezdeni az egészet… Nem sokkal ezután sikerült is rajtoltatni a 7-8 csomós szélben. Eléggé lee rajt volt, a vonal fele környékén voltam, nem akartam nagyon a dzsumiba kerülni és viszonylag jól el is tudtam jönni. Az egyetlen gond az volt, hogy aki leeben rajtolt, az szinte egy takkon tudott menni a bójára, mert a part felől (folyó miatt) erős áramlás volt és nyomta fel a hajókat a bójára. Én szerencsére végig jó sebességgel és tiszta szélben tudtam menni, de sajnos így is csak a fele környékén értem fel. Lefelé megfogtam 1-2 embert, de a raumban sokat nem lehetett feljönni. A 2. kreuzra módosították a pályát, így már rendes kreuz volt, azonban 20-30 fokokat simán lengedezett a szél. Jobbra nyitottam az erősebb áramlás elérése és a pozitív takk miatt, de sajnos folyamatosan pörgött tovább balra. Miután kicsit visszapörgött, megfordultam, de már sok embert beszívtam, akik balra nyitottak. Jött is a lepörgés, de nem mentem még vele, mert arra vártam, hogy tovább fog lefelé pörögni. Nem így lett és már szinte a laylineon voltam, amikor felpörgött és így még több embert engedtem magam elé… Hátszélben még pár embert meg tudtam fogni, de ez már csak 20 körülire volt elég… Cigi pár hellyel hátrébb, ő a rajt után sok takarást szenvedett a felette lévő hajóktól…
Következő futamra módosították a pályát kicsit. Ismét lee rajt volt, de nagyon és az áramlás nagyon le is tolta az embereket a vonal lee oldalára, illetve alá, ami hatalmas anyázásokkal volt teli a rajt után. Én sem jöttem ki nagyon jól, néhány ember nem akarta megadni az útjogot… Első kreuzban balra húztam és jó volt az oldal, de sajnos kicsit túlkreuzoltam magam és a mezőny 2. felében értem csak fel. Hátszélben megettem néhány embert, majd kreuzban is néhányat és a folyamatosan erősödő szélben az O lobogót is felhúzták, amivel nagyobbat tudtam ugrani, de sajnos a végén nem jött ki jól a helyezkedés a belső helyért és így nem lett annyira szép. Ismét 20 körül végeztem. Cigi pár hellyel hátrébb.
Szerdai versenynap halasztással kezdődött, mert kevés volt a szél és az is forgolódott rendesen. Végül 2 körül mentünk ki és sikerült 1 futamot rendezni a leálló-elforduló szélben. Lee rajt volt ismét, ami csak másodszorra ment el feketével. Közepe felé jöttem el, de nagyon jól és tisztán és fordultam is ki amint tudtam. Sajnos a szél balra fordult és így nagyon sokan elmentek, Cigi viszont az első 10 környékén volt, ő jól kapta el az oldalt. Hátszélben pár helyet fel tudtam kapaszkodni és a következő kreuzban is, amikor már a leekocsin kellett néha ülni. Hátszélben néhány jó hauzolással be tudtam csúszni még pár embernek és így a vége se lett katasztrofális és lettem ismét 20 körüli. Ciginek ez volt eddig a legjobb futama, 17. helyen végzett.
A verseny 3. napján borongós idő volt, ami délután kitisztult és a gyenge keleties szélben ki is vittek minket. Volt néhány rajt
próbálkozás, de vagy elfordult a szél, vagy kint volt az egész mezőny, így csak sokadjára ment el. Rajtom pocsékul sikerült a rendezőhajónál, de legalább jó irányba mentem, a pálya jobb oldalára és 20-ban még sikerült felérni. Hátszélben, ami inkább raumosra sikerült, feljöttem még 1-2 helyet. Jobbra módosították a pályát és gyakorlatilag a sziget alatt volt a bója, ami nagyon megkavarta a frissülő szelet, amiben már néha kicsit lógni is kellett. A folyamatos jobbra pörgésben mindenki ment jobbra, én sajnos nem tudtam, mert mindig valaki a számba állt, így folyamatosan szorultam ki a bal oldalra és úgy nézett ki, hogy nagy szívás lesz. De a sziget alatt a kreuzbójánál rendesek voltak, mert ott eléggé leállt a szél és megvártak, így nem buktam vészesen nagyot, 30 körül értem fel. Hátszélben még kicsit ügyeskedtem, de sokat javítani már nem tudtam, 25 lett a vége.
Következő futamban már átvittek a Cannes-i Filmpalota előtti öbölbe. Meg is erősödött a szél és a hullámok is megnőttek. Olyan 18 csomó lehetett a teteje.
Másfél perccel a rajt előtt álltam meg a rendezőhajónál, pont az olimpiai bajnok svéd fölött és Maier előtt-alatt. Az indítást hamarabb kezdtem mint ők és elsőnek eljöttem. Lőttek egy egyéni visszahívót, de nem foglalkoztam vele, inkább élveztem a menetet. Kifordultam és verettem jobbra. Maier és Tapio alattam, a többiek sehol, így végig tiszta szélben tudtam haladni. Sajnos nem állítottam át a cuccomat eléggé és így kissé tompa voltam az erős szélben, de a sebességem jó volt az új árbocommal, aminek örültem nagyon. Én húztam a jobb oldalt legtovább és ha a végén nem fordul kicsit balra, akkor a Maierrel együtt érek fel. Így csak 5. de ennek is nagyon örültem. Hátszélben téptem mint az állat, de azért a száraz edzéseken nem lehet teljesen ezt a mozgást reprodukálni, így elfáradtam a hátszél végére és 2 ember meg is evett. Következő kreuzban sem gondolkodtam sokat, de nem mentem ki teljesen jobbra, mentem a lepörgésekkel. 9-nek értem fel és ez már maradt is így a futam végéig, bár a dán gyerek nagyon próbálkozott, felfújtam a pofám és nem hagytam magam a végén. Örültem, hogy ilyen mezőnyben tudtam egy top10-es eredményt elérni annak ellenére, hogy a verseny előtt beteg voltam és október közepe óta nem ültem finnben.
Másnap sajnos elvitték a hajómat amivel mentem a versenyen. Mivel Németországba lett eladva és a szállító embernek el kellett húznia, nem volt választásom. Kár, hogy a verseny előtt 1 nappal szólt csak és így nem tudtam másik hajót intézni. Persze sikerült másik hajót rendezni az utolsó napra, de a zsűri nem engedte, hogy azzal induljak. Szabályok szerint nekik volt igazuk, de egy ilyen kis nemzetközi versenyen senkit sem izgat ez rajtuk kívül. Sokan röhögtek is rajta, én annyira a nap végén nem bántam, mert senki nem volt igazán boldog az utolsó 2 futammal, ami gyenge keleties szélben zajlott. Végül így 7 futam után Cigi 24. Én pedig 26 lettem.
Díjkiosztón még mindenki kapott egy üveg pezsgőt és a kategóriák díjazottjait megtapsoltuk, majd bő 12 óra autózás után haza is értünk.
Eredmények:
http://www.yachtclubdecannes.org/wp-content/uploads/2013/12/sic_finn_2014_s5.htm
Vélemény, hozzászólás?
Hozzászólás küldéséhez be kell jelentkezni.